Sammanfattning termin 5

Jag passar på att göra en sammanfattning av temrin 5 nu eftersom jag inte tror att det kommer bli så mycket mer bloggande nu under veckan som är kvar och under sommaren. Bloggen hamnar som vanligt på is under somrarna och jag tror inte denna sommar kommer vara annorlunda. Precis som förra året kommer jag återvända till min hemort och återigen arbeta på akuten... Nu är man ju "senior" som sommarvikarie där, vilket även syntes på schemat eftersom jag fick en hel del nätter. Förhoppningsvis blir det den här sommaren bra, att få börja jobba igen. För den här dötiden man har vid studier passar inte riktigt mig, jag blir väldigt förslappad och trött och grinig av att inte ha nån riktig struktur. Nåja, nu sammanfattar vi den näst sista terminen. Vill ni läsa mina "inför-tankar" så klickar ni här
 
  • Vetenskaplig teori och metod II: Första kursen för terminen och den kom direkt efter organisationskursen (som var den rörigaste hittills). Denna kursen gav i princip ingenting överhuvudtaget... Eller, det gjorde den kanske. Men man hade kunnat ändra upplägget så att den knöt an till ens uppsats mycket bättre (vilket jag såg att det skulle göra nu nästa termin, vilket är bra).
  • Smärta ur ett livsvärldsperspektiv: Läste jag på distans och det var en mycket bra kurs som jag kommer ha stor nytta av i framtiden (och jag fick ju den tillgodoräknad som sista kurs här också.) Kan rekommendera denna om man är intresserad av smärta och smärtbehandling.
  • Vetenskapligt arbete: DEN kursen, den som jag alltid haft framför mig och liksom definierar sjuksköterskeprogrammet.. Precis som jag misstänkte så innebar det hårt jobb och ibland nästan panikartat. Men vi lyckades ta oss igenom den och det har faktiskt gått en hel månad sen responderingen. Att uppsatsen är godkänd och publicerad har nog inte riktigt sjunkit in heller ännu, men den är iallafall klar och det är bara nedförsbacke nu känns det som. 
  • Omvårdnad vid komplexa situationer: Såg fram emot denna kursen och jag måste ju säga att vissa delar har motsvarat mina förväntningar och vissa inte. Har fått större förståelse för komplexa situationer men har inte satt mig ned och verkligen råpluggat inför tentan ännu. Tyvärr så har jag varit rätt skoltrött hela den här kursen  så det kan nog spela in.
 
Detta var alltså termin 5 och nästa termin är det sista terminen, känns helt sjukt.Imorgon, måndag och tisdag så kommer jag och 2 kursare sitta ned med tentor och kursmål etc etc för att verkligen lära in och förstå allt vi ska kunna. Nu kör vi ut på upploppet och avslutar med tenta nästa fredag, och nästan direkt efteråt går flyget upp till Norrland för att spendera sommaren.
 
Hoppas ni alla får en trevlig sommar och som sagt, bloggen kommer nog hamna i dvala nu fram till hösten. Until then, ciao!
#1 - - Blivandessk.blogg.se:

Trevlig läsning :)
Ett stort tips jag kan ge dig nu är att börja plugga på NKSE tentorna redan vid nästa terminstart. Inte för att du ska "lära" dig alla gamla NKSE-tentor utan för att du ska få ett hum av vad som är viktigt och därefter söka litteratur om det. Jag och mina kursare började så smått att plugga till NKSE redan i termin 5 och det gjorde verkligen att man (jag) kände mig helt förberedd på vad som skulle komma. Du kanske redan har kikat på dem och har ett upplägg, men det var bara ett råd från fellow student :)
Trevlig sommar nu, ha det bra!

Svar: Tack för tipset. Har nämnt för mina studiekompisar att vi kommer behöva sätta oss rätt tidigt i nästa termin och kolla på dessa. Har bara skumläst igenom vissa tentor och har märkt att det verkar vara vissa delar som är återkommande (typ andningsvård, pvk etc) och sen kopplas det till vissa fall.Tror det blir lite skillnad när man läste som du gjorde, så att termin 6 kom utan uppehåll. Vi får ju ett glapp mellan termin 5 och 6 så det känns långt bort att redan i termin 5 börja plugga på dessa. :D

Ha en bra sommar du också. ;)
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv