2017

Nu smider vi medans järnet är varmt och drar till med ett till lite längre inlägg angående hur mitt kommande år kommer se ut. För ett år sedan skrev jag "2016" och "två år kvar", nu skriver jag "2017" och "ett år kvar". Tiden... Den verkar rulla på den oavsett hur segt man tycker vissa saker är. Nåja, på måndag startar termin 5 och denna terminen kommer troligtvis bli riktigt tung. 
 
Vi kommer starta med Vetenskaplig teori och metod II där vi kommer få träna på att använda olika databaser och hitta relevant information inför vår uppsats. Dessutom kommer vi att börja kolla på vilket ämne vi vill skriva om, och tydligen ska vi börja strukturera upp den om jag fattat det rätt. Därefter kommer det någon form av träning på opponering/respondering även i denna kursen (vilket känns riktigt bra). Sist är det väl någon form av begrepp vi ska kunna och som tydligen ska testas under våra seminarium, har inte riktigt satt mig in i vad det är.
 
På måndag startar även mina två extrakurser som jag sökte, och utifrån vad jag läst om dessa nu när studiehandledningen kommit upp så är de fullt överkomliga att ha vid sidan om.
Den ena är Smärta ur ett livsvärldsperspektiv via Linnéuniversitetet. Har redan börjat bläddra i litteraturen och tänkte sätta mig och göra instuderingsfrågorna imorgon eftersom den går på heltid och jag behöver ha lite framförhållning. Ska bli riktigt intressant att läsa mer om smärtfysiologi, behandlingar och liknande men även den psykologiska delen av smärta. Det avslutas med att jag ska intervjua någon med smärtproblematik och sedan skriva ett arbete om det, lyckligtvis slutar den samtidigt som Vetenskapskursen.
Den andra kursen är Fysisk aktivitet och hälsa via Mälardalens högskolan. Den har jag mest för att få lite andra inblickar i saker och ting, kanske mycket för min egen skull.. Jag vet inte, men det handlar lite om hur man kan få personer att bli mer aktiva och sånt, vilket nog kan vara bra som sjuksköterska att kunna. Denna kursen går på halvfart så den fortlöper i 10 veckor och vi har en inlämningsuppgift och en hemtenta på den kursen.
 
Om fem veckor kommer det vara dags för oss att i 10 veckors tid ägna oss åt uppsatsskrivning. Exakt vad vi kommer skriva om vet vi inte, men vi båda är rätt intresserad av smärta så det lär nog bli nåt åt det hållet.  Jag tror att det kommer vara en intressant kurs, men tuff. Allt det här med att skriva tillsammans, fördela arbete, föra loggbok, opponera/respondera etc etc. kommer nog innebära rejäla utmaningar. När den kursen är slut kommer jag nog känna en lättnad eftersom det är den sista riktigt stora kursen och är liksom det som definierar sjuksköterskeprogrammet. Vi har då gjort bort nästan alla omvårdnadskurser, vi har haft 15 veckors praktik och då också skrivit arbetet för att få en kandidatexamen, det är bara småkurser kvar efteråt.
 
Direkt efter uppsatsen så startar Omvårdnad vid komplexa situationer som även avslutar termin 5. Det är en kurs som jag verkligen ser fram emot och kommer förhoppningsvis ge mycket teoretisk kunskap inom detta område, och förhoppningsvis ger det mycket inför sommarjobbet också. 
Jag vet inte så mycket om den men jag antar att vi läser om tillstånd såsom sepsis och andra livshotande akuta tillstånd. Vet att vi har en simuleringsövning samt någon form av tenta. Vad jag har hört så ska den kursen vara rätt tuff, så det blir en utmaning. 
 
Tar lite kort om vad som händer efter sommaren också:
Höstterminen är uppdelad i olika vfu-perioder men vi kommer att vara ute på någon form av vfu i 15 veckor (22,5 hp). Indelningarna är vårdcentral(primärvård), psykiatrisk vård, valbart område. 3 veckor vardera. Därefter har vi 5 veckor med VFU IV, som också är valbar och det är här vi kommer göra våran bedside (den praktiska delen av NKSE-tentan). Den teoretiska tentan kommer väl i slutet av terminen, december tror jag.
Vi avslutar terminen, och hela sjuksköterskeprogrammet, genom att välja någon av kurserna "Omvårdnad med inriktning mot: smärta, eller nutrition, eller palliativ vård". 
 
Men, mer om höstterminen när den väl kommer. Nu har ni dock fått en översikt över 2017, som även kommer bli det sista året i Halmstad för mig. Den härliga våren kommer jag nog sakna mycket så jag får försöka njuta så mycket som möjligt den här våren. :)
#1 - - Sara SSK student :

Vilka böcker rekommenderar du till anatomi och fysiologi kursen? :)

Svar: Nu utgår jag från den kursplan som Halmstad har, så om du inte går här så får du försöker översätta det till din litteraturlista. :)Dessa hade jag stor nytta av:
Anatomi och fysiologi för sjukvårdspersonal
Farmakologi
Klinisk mikrobiologi (Här går det minist lika bra med den Röda, som med den Gröna. Olika lärosäten rekommenderar olika böcker, men jag klarade mig alldeles ypperligt med den röda.)
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv