Sjuksköterskebroscher

Fick igår information om beställning av broscher, i senaste laget kan jag ju tycka eftersom det blir väldigt kort om tid innan beställningen ska in. Jag tog iallafall på mig detta att sköta beställning och sånt. Var inte så stort "anstormning" som jag trodde. Jag trodde att alla skulle vilja ha en, mest för att jag tycker att alla sjuksköterskor på avdelningen verkar ha en sån också.. Tycker det ändå är en form av identitetsgrej liksom. Det är ju egentligen bara den som berättar att vi har en sjuksköterskeexamen (visst, namnbrickan finns ju också), men ni fattar. :)
 
Idag ska jag sätta mig med den sista uppgiften för den här kursen genom att försöka få ihop båda intervjuerna till ett arbete på 1000 ord, inte världens största arbete precis. Nåväl, ikväll blir det att träffas några i klassen och beställa mat samt ha trevligt. ;)

Halvtidsbedömning

Lyckades vi få till idag, och på tisdag är det slutbedömning. Lika vansinnigt som vanligt att slänga in en halvtidsbedömning på en placering som vara i 3 veckor.
Hursomhelst så var det trevligt och jag fick höra att jag var en speciell student att handleda. Jag hade tydligen lyckats "vända på vissa stenar" avseende vissa rutiner och arbetssätt.
Så det är ju kul att de tar det så pass bra, för jag har den ovanan att ifrågasätta saker som (enligt mig) är ologiska eller inte följer den senaste kunskapen.
Jag tycker det är riktigt kul att diskutera med de DSK som är där också för alla är öppna för ny kunskap, och där jag har senaste vetenskapen så har de den beprövade erfarenheten... Så det är ett ömsesidigt utbyte.

Men.. Jag kommer inte dit som en kaxig student heller, givetvis är det ju den sociala kompetensen man får använda sig av för att ifrågasätta på ett bra sätt.
Oftast brukar jag få bra feedback att jag vågar ta för mig och stå upp för min kunskap och vågar ifrågasätta, så mitt tips till er studenter är faktiskt att ta lite plats... Men gör det på ett schysst sätt.
Det viktigaste är ju först att lägga en bra relation till din handledare: visa intresse för den som person, dennes kunskap, var frågvis.. Och när du känner att det fungerar bra så kan det vara läge att även ta upp saker som skiljer sig åt från det du lärt dig, var intresserad om varför handledaren gör på ett annat sätt.
"När jag läste/studerade/var på föreläsning/såg på vårdhandboken skulle man tydligen göra såhär, men du gjorde på ett lite annorlunda sätt?"
"Hade man kunnat använda sig av det här förbandet/metoden/tekniken istället?"

Ett annat sätt jag använder mig av också är att alltid försöka diskutera igenom patienten eller handledningen tillsammans med handledaren före vi ska göra det, jag tror det ger ett förtroende. "Nu ska vi in och göra det här, jag tänker mig att vi kan göra såhär, och såhär och såhär. Vad tror du om det?"

Det är din studietid, använd den väl men kom ihåg att vara ödmjuk... Det tjänar alla på!

Students' curse

Vet inte riktigt hur jag ska formulera detta inlägget, känns som att det kan bli svårt att få ned tankarna ordentligt. Det handlar väl i mångt om mycket om en företeelse som jag så fint valt att kalla "students curse" och kort beskrivet så handlar det om att man (iaf jag) presterar sämre när en person "granskar" en.
 
Detta kanske bara är jag som känner så men jag känner mig hämmad när jag har handledare som är som en helikopter på mig. Inte för att de kanske har intentionen att förmedla det men jag har mycket svårt att hitta min roll då och ibland känns det som att jag presterar sämre också. Samtidigt får patienterna lite nu och då en helt annan attityd när det förklaras att det är en student som ska utföra handlingen. 
 
Svårt att hänga med? Kan ta ett exempel på ungefär hur jag menar. På min VC-placering nu ska vi göra 32 timmar i veckan och för att få ihop dessa så börjar jag 07:30-16:00, men dsk har telefontid på morgonen och de första patienterna är oftast bokade vid klockan 09:00. Det är inte speciellt kul att bara sitta och lyssna på en person som bokar in besök i 1,5 timmar och sånt. Så då finns det ett ställe att vara på tills besöken börjar, och det är på labb tillsammans med undersköterskorna, vilket innebär att man tar en massa venprover o dylikt.
På inget vis säger jag att jag är expert på att ta venprover, men jag har en hel del praktiskt erfarenhet från mina två omgångar på akuten. Det går alltid att bli bättre såklart, men för den här placeringen känner jag inte att det är detta jag vill fokusera på. Venprover, EKG, urinprover, kapillära prover samt assistera läkaren är liksom arbetsuppgifter jag utfört dagligen under mina två somrar på akuten, och tillräckligt för att jag har hittat mitt arbetssätt. Men, jag måste ju fördriva tiden på något så jag har varit där några dagar iallafall. 
Det är här jag menar att "students curse" kommer in; när du har tillräckligt erfarenhet för att börjat växa in i din framtida roll, men fortfarande är student och går under en handledare som granskar dig (och som i sin tur har sitt arbetssätt, som inte sällan kanske skiljer sig åt). Samtidigt ändras patientens attityd (vissa medvetet, andra omedvetet.. Och vissa märks det inte alls på)...  Så, det blev en rollkonflikt för mig kände jag där. Den självsäkra personen jag varit under mitt arbete som undersköterska var liksom bortblåst och det jävlades i allmänhet.
 
Nu när jag tänker efter så kanske det mest gäller personer som varit inom vården tidigare, eller att det sker i slutet av utbildningen. Dvs som jag skrev ovanför, man har funnit (eller rättare sagt, man är på god väg) sin roll och vem man vill vara men "tvingas" in i handledarens arbetssätt. 
Tänker jag tillbaka på min långa placering, där jag verkligen byggde upp min roll, så valde jag medvetet att försöka gå med den handledaren som vågade släppa mig och sköta mina patienter (och sen ta hjälp av henne när jag funderade över något). 
Nu ska ju givetvis tilläggas att ingen skugga ska falla över handledarna, varken tidigare eller någon på vårdcentralen jag är på. De har ju ingenting med detta att göra som så, och som jag skrev tidigare kan det ju vara mina egna hjärnspöken som får mig att tänka såhär. 
 
Vad tänker ni som läser? Har ni råkat ut för students curse, eller är det nåt som bara jag upplevt? =)
 
 
För att spåna vidare på detta så känner jag att detta hattande runt på Psyk, specialiteterna och vc är totalt värdelöst att ha i termin 6... Den terminen man verkligen ska få omsätta sin teoretiska kunskap och få växa in i rollen som sjuksköterska, den ska inte handla om att åka på "studiebesök" överallt och gå med femtioelva olika handledare som alla (förvisso av vänlighet) frågar om man fått jobb och vad man ska göra i framtiden. :D
 
 

Senaste inläggen

Arkiv

Visa fler inlägg