Halvtidsbedömning

Lyckades vi få till idag, och på tisdag är det slutbedömning. Lika vansinnigt som vanligt att slänga in en halvtidsbedömning på en placering som vara i 3 veckor.
Hursomhelst så var det trevligt och jag fick höra att jag var en speciell student att handleda. Jag hade tydligen lyckats "vända på vissa stenar" avseende vissa rutiner och arbetssätt.
Så det är ju kul att de tar det så pass bra, för jag har den ovanan att ifrågasätta saker som (enligt mig) är ologiska eller inte följer den senaste kunskapen.
Jag tycker det är riktigt kul att diskutera med de DSK som är där också för alla är öppna för ny kunskap, och där jag har senaste vetenskapen så har de den beprövade erfarenheten... Så det är ett ömsesidigt utbyte.

Men.. Jag kommer inte dit som en kaxig student heller, givetvis är det ju den sociala kompetensen man får använda sig av för att ifrågasätta på ett bra sätt.
Oftast brukar jag få bra feedback att jag vågar ta för mig och stå upp för min kunskap och vågar ifrågasätta, så mitt tips till er studenter är faktiskt att ta lite plats... Men gör det på ett schysst sätt.
Det viktigaste är ju först att lägga en bra relation till din handledare: visa intresse för den som person, dennes kunskap, var frågvis.. Och när du känner att det fungerar bra så kan det vara läge att även ta upp saker som skiljer sig åt från det du lärt dig, var intresserad om varför handledaren gör på ett annat sätt.
"När jag läste/studerade/var på föreläsning/såg på vårdhandboken skulle man tydligen göra såhär, men du gjorde på ett lite annorlunda sätt?"
"Hade man kunnat använda sig av det här förbandet/metoden/tekniken istället?"

Ett annat sätt jag använder mig av också är att alltid försöka diskutera igenom patienten eller handledningen tillsammans med handledaren före vi ska göra det, jag tror det ger ett förtroende. "Nu ska vi in och göra det här, jag tänker mig att vi kan göra såhär, och såhär och såhär. Vad tror du om det?"

Det är din studietid, använd den väl men kom ihåg att vara ödmjuk... Det tjänar alla på!

Arkiv