Vilken inverkan har egentligen vårdkrisen på oss studenter?

Tänkte att jag skulle skriva några rader om hur jag som blivande sjuksköterska ser på alla skriverier och publicitet som den här vårdkrisen.
Jag är uppväxt i Västernorrlands län och bodde där i 27 år innan jag kände att det var dags att prova på nånting nytt. Samtidigt började jag få upp ögonen för landstinget. Ingen av er har väl undgått nedläggning av BB i Sollefteå och oroligheterna kring Örnsköldsviks sjukhus (mitt hemsjukhus)(okej, det har väl inte varit lika uppseendeväckande som nedläggningen av BB Sollefteå dock)... Själv har jag arbetat två somrar på akuten i örnsköldsvik och trivts bra, och det hade säkerligen kunnat varit ett alternativ för mig om det inte vore för den här förbannade osäkerheten kring vad som ska hända. Ena stunden handlar det om att allting ska till Sundsvall eller så ska det inte hända nånting alls. 
 
Den här osäkerheten (och såklart också att jag vill arbeta inom vissa specialiteter) får mig att inte ens överväga Landstinget Västernorrland som potentiell arbetsgivare. Det finns liksom inte ens på radarn för mig och även om jag i framtiden skulle vilja flytta till min hemort igen så är landstinget inget alternativ för mig.
 
Det kan säkert vara hur bra som helst, eller hur dåligt som helst... Men faktum kvarstår, det är inte precis hopp och framtidstro ni förmedlar till oss studenter.  Såklart finns det sektioner inom det här landstinget som säkerligen fungerar bättre än andra, men man kan inte leva på att nyblivande sjuksköterskor ska jobba för er endast för att de inte har möjligheten att flytta på sig.
Nu är ju jag inte dum i huvudet, jag förstår ju att det Västerbottens läns landsting har sina problem också... Men, utifrån tidigare nämnda parameterar så känns det ju iaf betydligt bättre... Sen om det blir så återstår att se.
 

Mejlade för övrigt chefen för onkologen tidigare i veckan med tanke på att jag snart är klar. Har sett att de haft en annons ute, så frågade lite allmänt hur behovet ser ut och fick till svar att de behöver en sjuksköterska efter årsskiftet också då de ska expandera. Känns ju kul då jag under hösten nu blivit mer och mer intresserad av onkologi. Får vi se om vi kan komma överens om alla villkor och så.. Hade väl iaf tänkt att börja tidigast 1 februari, då jag fått förhållningsorder om att inte planera in nånting före dessa. ;)

Arkiv