Munhälsa

Ibland kommer inspirationen till blogginlägg på de allra konstiga ställena, men det är väl kanske det som är det roliga. Hursomhelst så fick jag för mig att ta tag i det här med tandhälsan en gång för alla, alltså min dårå. Förra gången jag besökte en tandläkare var 2011 eller 2012 och då hade jag kommit in i systemet igen (efter många år utan) och gick årligen. Men sen hände något och jag gick inte på någon tid fram till nu. Visst, det är ju en kostnad och man kan ju tycka att det är enkelt att bortprioritera den... Men det är ingen bra idé egentligen.
Nåväl, ringde till folktandvården förra veckan och önskade en men fick svaret "Hörredu, vi har 2 års väntetid här"... Jaha, jamen då bor ju inte jag kvar här. Ringde genast upp en privat tandläkare och fick undersökningstid förra veckan. Hade förväntat mig att det skulle vara värre men skulle behöva laga en tand men annars var det bra, förutom tandsten. 
Jag kommer ihåg 2012 när jag gick till en tandhygienist och fick en ordentlig genomgång med att ta bort tandsten och missfärgningar, där och då lovade jag att aldrig vänta längre än 1-2 år innan en ny rengöring skulle ske.. Det blev 5 år. Hade tid idag iaf och jag kan verkligen rekommendera det, speciellt för missfärgningar. VIsst, man låg ju där och blev misshandlad i en timme (haha), men det var ju som en helt ny uppsättning av tänder.
 
Läste häromdagen att munstatusbedömning skulle ingå i Senior alert på sjukhusen, vilket jag tycker är riktigt bra. Visst, jag kanske inte tycker att munnar är det trevligaste (speciellt inte pga hur de kan se ut) men dålig munhälsa kan leda till så mycket annat skit. Tyvärr har sjuksköterskor inte lagt speciellt mycket tid på detta verkar det som (såklart finns det undantag). Vi är bra på att bedöma mycket annat, men inte munhälsan. Man kan ju bara tänka sig vilket lidande det kan vara för en person, och vilken skillnad det kan bli för välbefinnandet.. Jag kan ju bara gå tillbaka till mig själv, hur bra det känns nu att ha fått tandstenen och missfärgningen borttagen (och sånt här är ju väldigt lindrigt mot för hur det kan vara).
Dålig munhälsa tros även kunna vara kopplad till en mängd olika sjukdomar, bland annat hjärt-kärlsjukdomar. Så visst finns det ett värde att se över detta. Vet att man på intuberade patienter sköter tandvård och sånt var fjärde timme, på grund av den ökade risken för lunginflammation.
 
ROAG är ett verktyg som kan användas om man inte vet vad man ska kika efter.
 
Uppsatsen då?
Jodå, vi har fått klartecken att skriva resultatet nu. Efter dagar av kodning och kondensering så har vi nu tre teman och 10 rubriker som vi ska börja skriva text om. Det kan hända att någon rubrik sätts ihop med en annan , beroende på hur den färdiga texten kommer se ut. 
Vi är nu inne på den femte veckan av uppsatsen... Tiden flyger verkligen förbi och 12/4 ska det första utkastet in till examinator och handledare. Men, bara att ta en dag i dagen och arbeta strukturerat.

Arkiv