Tankar inför termin 6

Nu sitter jag återigen här och försöker förutse terminen och vad jag har för tankar kring kurserna som komma skall. Denna gången skiljer sig verkligen åt mot för de tidigare inläggen, nämligen att detta blir mitt sista "inför-terminen-inlägg". Just nu känner jag väl inget speciellt inför det men nånstans så finns ju tanken att efter den här terminen är jag färdigutbildad och nått det målet jag haft i många år. Det innebär även ett uppbrott från de kompisar man träffat under studiens gång, även om jag lovat mig själv att åtimonstone återvända till Halmstad en gång per år för att både träffa dem men även att väcka lite minnen
 
Tidigare terminstankar finner nu under kategorin Terminstankar, ska nog försöka läsa igenom mina terminstankar i slutet av den här terminen och kanske försöka mig på någon magnifik avslutning där jag knyter ihop säcken.. Eller så blir det inte alls så, vi får se.
 
Verksamhetsförlagd utbildning III
Är, som jag tidigare skrivit, uppdelad i tre delar och är väl tänkt att man ska få lite bredd inom vilka områden man kan arbeta på som sjuksköterska. Som vanligt innebär alla placeringar även en uppgift (iallafall tror jag att alla tre har en egen, kan säkert ha fel men det är iallafall minst en teoretisk uppgift) man ska göra. Jag ser inte fram emot dessa, även om jag förstår att de fyller sin funktion så är det inte den mest spännande av uppgifter. 
Hursomhelst så inleder vi hela nästa vecka med introduktion och föreläsningar alla dagar för att sedan veckan efteråt gå ut på praktiken. Varje del är tre veckor vardera
  1. PIVA: Psykiatrisk Intensivvårds- och Akutvårdsavdelning, blir min första placeringar och jag känner mig rätt oförberedd inför detta. Rent konkret så har vi haft väldigt lite teoretisk kunskap om detta, och jag har väl inte egentligen haft intresset att läsa på om det. Vi har nog haft typ 3-4 timmars föreläsningar, max, kring problematiken. Jag har iallafall läst på om avdelningen och psykoser verkar vara rätt vanligt där. Då jag hatar att komma oförberedd så gick jag och lånade boken "Akut psykiatri" för att läsa på. Tänker väl att jag gör som med alla andra placeringar, skriver ned viktig information och laminerar dessa för att vara så förberedd som möjligt. 
  2. Oskarström Vårdcentral: Att få möjligheten att besöka metropolen Oskarström ser jag fram emot, hahah. Nämen det är säkert fint där och jag får testa på att pendla med buss också. Jag vet faktiskt inte exakt vad man ska göra där men antar att det handlar om att spola öron, ta manuella blodtryck... Men även en hel del hälsosamtal och rådgivning. Tänker att jag får låna en bok om primärvården innan jag påbörjar praktiken.
  3. IVA/UVA: Denna del ingår i de s.k. spåren där man får möjlighet att ha praktik på avdelningar som vanligtvis kräver någon form av vidareutbildning. Känner mig taggad inför denna, och här kan jag nog inte börja läsa böcker om intensivvård eftersom det vanligtvis kräver 1 års utbildning för att börja få förståelse. Däremot kan jag väl repetera lite av de här tillstånden som kan innebära IVA-vård, respirator och sprutpumpar exempelvis. Under den här placeringen ingår även två dagar på operation (en med narkos-ssk och en med op-ssk) och då ska jag vara på Capio movement, som är en privat del som operarar reumatologi och liknande. Ni som läser min bloggadress, och förmodligen även läser från början av bloggen så ville jag jobba på narkosen i början. Detta har i ganska stor mån ändrats för mig, även om jag skulle kunna tänka mig en sådan tjänst om jag får bra erfarenheter inom det. 
Verksamhetsförlagd utbildning IV:
Detta är vår sista placering och går under 4,5 veckor (7,5 hp) där vi gör den s.k. bedsiden (praktiska delen av NKSE där man har hand om 1 patient i tre timmar samtidigt som en person är med och bedömer hur väl man utför arbetet). Denna placering ska jag göra inom kommunen och jag har faktiskt ingen aning om det är inom hemsjukvården eller på ett boende man placeras. Jag tycker iallafall att det kan vara bra att få sen den kommunala hälso- och sjukvården också, även om jag inte kan se mig arbetandes där i framtiden. 
 
Valbara kurser:
Vanligtvis så kan man välja mellan kurserna Palliativ vård, Smärta och Nutrition. Tanken var att jag skulle läsa nutrition, men den ställdes in och jag har fått dåliga vibbar från palliativa kursen. Smärtkursen läste jag in på distans och fick även den tillgodoräknad. Detta innebär att jag i teorin tar examen i mitten av december och kommer då att flytta upp till Örnsköldsvik igen, eller rättare sagt mellanlanda här tills dess jag påbörjat arbetet i Umeå och hittat lägenhet. Förhoppningsvis sker detta rätt snabbt.
Kommer att åka ned igen den 11/1 och stanna över helgen för att vara med på examen såklart.
 
 
Så, detta var hur min sista termin på sjuksköterskeprogrammet kommer se ut och jag kommer nog ha en del mixade känslor kring detta under tidens gång. 
På fredag åker jag ned igen och på lördag ska jag träffa mina "plugg-kompisar" på lite mat och dryck, blir säkert trevligt. Vi ska väl försöka lägga upp hur vi ska plugga ihop under hösten inför den teoritiska delen av NKSE (som ska göras i mitten av november om jag inte missminner mig.)
 
Vad kommer hända med bloggen efter terminen? Jag har en del idéer men risken är ju att den hamnar i dvala ordentligt. Men jag vill nog utveckla den på något sätt, vi får se hur det blir med den delen och jag skriver väl ihop lite tankar inför detta när det närmar sig slutet.
 
Tills dess så tar jag upp bloggandet igen för denna terminen, så förvänta er fler inlägg framöver. :

Arkiv