Rutiner

Har nu gjort ett antal pass, fick första helgen, på avdelningen och har fått repetera en del. Det har både varit fördelar och nackdelar med att ha varit undersköterska i sommar. Fördelarna är ju att man har mycket mer koll på allting kring det basala. Nackdelar är bland annat att man kanske fått lite ovanor med sig, eller ja kanske inte dåliga.. Men som student så förväntas man göra allting by the book, nästan till det absurda ibland. Så där har jag fått tänka till. Sen har jag fått försöka dra igång tankesättet som sjuksköterska och det kan vara lockande (eller ren rutin) att direkt gå på en ringning eller hjälpa undersköterskan med att dela maten, men med tanke på all dokumentation eller läkemedelsdelning så får man inse att det måste få gå först.
 
Känner dock att jag har mycket mer koll på både läkemedel och sjukdomstillstånd. Har gått med en av handledarna i helgen, men faktum är att det är den andra som jag kommer gå mycket mer med. På både gott och ont är det från början, jag har aldrig gillat att ha någon hängande över mig när jag utför mitt arbete (dvs, någon som granskar in i minsta detalj).. Men å andra sidan så inser jag ju hur viktigt det är, för jag har fått repetera vissa saker som inte blivit helt rätt.
 
På avdelningen finns det ett typ av schema som man som student kan följa, som skriver hur praktiken kommer gå till. De första 2 veckorna följer jag sjuksköterskan. Vecka 3 och några veckor framåt har jag ansvaret för en patient och kommer utföra allting med den. De sista veckorna på praktiken kommer jag ha 3-4 patienten själv där jag utför omvårdnaden men även tränar på att delegera arbetasuppgifter.  Känns väldigt långt bort, men jag ser fram emot att få ha full hand om en patient. Som det sett ut nu har jag fått fräscha upp minnet kring allting, och det har varit svårt att få en riktig överblick om vad som ska göras. Mycket för att handledaren faktiskt har huvudansvaret och om det sägs något så är det främst till denne, så ibland missar man information kring patienten. Tanken är ju dock som sagt att man ska få fräscha upp kunskaperna de första två veckorna.
 
Idag hade vi simuleringsövning, vilket var rätt intressant. Visserligen kände man sig riktigt dum ibland men det var lärorikt. Vårt case handlade om en patient som fått en allergisk reaktion när denne låg inne. Jag och min kursare hamnade på spåret kring anafylaktisk chock och gav adrenalin, vilket inte var fel i sig. Lärarna hade dock tänkt sig inhalation av kortison i första hand. 
 

Arkiv