Tankar inför 2016

Äh, vi tar ett blogginlägg till idag då jag ändå haft ett litet uppehåll under julen.

Vad kommer då hända under år 2 av sjuksköterskeutbildningen?
Först och främst börjar Human Biomedicin 2, patofysiologin som jag verkligen ser fram emot. Ska ta och hämta ut de två viktigaste böckerna (Medicinska och Kirurgiska sjukdomar) på paketutlämningen imorgon. Känner mig riktigt taggad inför att få något konkret att sätta tänderna i, och jag tror verkligen man kommer få många aha-upplevelser under kursen när man ser hur allting hänger ihop och påverkas.
Samtidigt som jag läser den kursen så kommer jag läsa en distanskurs på Mittuniversitet som jag skrev tidigare, Våld i nära relationer.

I slutet av mars börjar Omvårdnadens grunder - Hälsa och Ohälsa, och det känns rätt roligt att få lite praktiska saker att arbeta med igen också. Bland annat kommer vi lära oss att sätta kateter, omläggning och injektion vid CVK etc. Sen är vår S-HLR förlagd till denna kurs.

Därefter är det sommaruppehåll och då drar jag som vanligt upp till norrland igen. Det första vi gör efter sommaren är att gå på praktik i 10 veckor, och jag kommer förmodligen hamna på en krirurgisk avdelning denna gång. Mitt på hållet där är det våran tur att ha med en T1-student på en fältstudiedag, ska bli intressant. =)

Efter dessa 10 veckor börjar 2 7,5hp-kurser, men jag har ingen aning om vilka det är. Tror en av dem är Organisation och ledarskap.

Så det var lite tankar om året som ligger framför mig. Nästa gång jag skriver en sån här blir då tankar inför 2017, ett år kvar då.. Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg för det är ett händelserikt år framför mig nu så. =)

Hoppas för övrigt att alla ni som börjar studierna nästa måndag känner er taggade! =)

Arkiv