Fler studietips

Lägger till några fler studietips.
1: Läs kursplanen och främst det som står under "Kursens mål" (eller liknande), där står allting du förväntas kunna. Ställ frågan till dig själv: "Kan jag förklara detta?", eller vad nu målet kan tänkas vara.
 
2: Skriv sammanfattningar. Du kan med fördel läsa igenom de kapitel som är aktuella innan du börjar. Men sen sätter du dig ned vid datorn (eller om du nu föredrar att skriva för hand, men det tar enormt lång tid) och boken framför dig. Börja på första sidan, av det relevanta kapitlet, och skriv det som står i boken, iallafall rubrikerna. Försök ta ut det som verkar vara relevant och skriv ned det (antingen skriva av direkt, eller försök skriva med egna ord). Ibland är hela stycket viktigt, ibland är det bara en massa extra text som du inte har någon nytta av just för tillfället. Jag använder mycket punktform i mina texter, dvs såhär för exempelvis en ST-höjningsinfarkt:
  • Patofysiologi: Aterosklerotiska plack ansamlas i blodkärl, främst i hjärtats kranskärl, som sedan rupturerat varpå trombocytadhesivitet och aggreagation startat som i sin tur inneburit ett totalstopp i något/flera kranskärl.
  • Symtom: Plötsligt uppkommen, ihållande bröstsmärta. Eventuellt strålande upp mot hals, ut mot armar (främst vänster arm), allmänpåverkad.
  • Diagnos: EKG, Troponin T etc. etc.
  • Behandling: ASA, klopidogrel / Ticagrelor, Lipidsänkande (statiner)
När du gör detta så tvingar du hjärnan att först och främst se meningarna en och en, men du värderar även hela tiden det du läser. "Är detta relevant?", "Kan jag ha nytta av att kunna detta?" Det kanske kan vara kul att veta alla möjliga sätt att diagnosticera en hjärtinfarkt, men är dessa relevant för det du ska lära dig nu? Dubbelkolla på powerpointen läraren hade om det känns osäkert.
 
Det finurliga med sammanfattningar som du själv skrivit är att de innehåller, så länge du varit noga, all relevant information för att du ska förstå det du håller på att läsa om.
 
3: Prolematisera när du läser dina sammanfattningar. Om du läser en sammanfattning du skrivit om aktionspotentialen så kan du t.ex. skrivit "Natriumkanaler öppnas varpå natrium flödas in", och då kan du försöka problematisera detta "Okej, varför öppnades natriumkanalerna? Vad har natrium för syfte i det hela? Var fanns natrium vanligtvis?" Och när du svarat på det så kan du föra ett resonemang, "Just det, eftersom spänningen sänktes till -30mV då nervsystemet tyckte det så reagerade de spänningsstyrda jonkanalerna på det och släppte in natrium" "Okej, så var det ja. Natrium ligger utanför cellen och Kalium innanför och eftersom de är varandras motpoler så dras de mot varandra och därmed skapas en membranpotential, vänta nu vad var det det nu igen?" (Ibland kan det bli mycket hoppande mellan litteratur, eller på google. Jag googlar mycket om det är någon del som jag borde komma ihåg sen tidigare kurser, "Ah, så var det den hette/gjorde/såg ut")
 
Problematisera eller för ett resonemang om det du läser i dina sammanfattningar. Högläsning är bra,eftersom du vanligtvis läser betydligt snabbare vid "huvudläsning" och risken är att man bara "maler" på. Sen har vi väl alla varit med om tidigare att saker låtit bättre i huvudet än när man sagt det. =) Du upptäcker ganska snart om något inte låter rimligt när du för ett talat resonemang med dig själv.
 
4: Mindmaps. Dessa känner ni nog till. =) Skriv mindmaps utifrån dina egna sammanfattningar, ta bara med centrala begrepp och begrepp som du anser kan vara till fördel för din inlärning. Jobba med olika färger på överstrykningspennorna för att hjälpa hjärnan se strukturer. Rita en cirkel med huvudrubriken i mitten, sen börjar jag alltid från det övre högra hörnet (du kan ta något annat om det känns bättre). När du kollat igenom dina mindmaps tillräckligt många gånger och du känner att du nu har koll på dessa: Tänk på en mindmap (ateroskleros), blunda och försök måla upp bilden framför dig. Ser du inget, kolla på din mindmap men fokusera bara på den övre högra delen (dvs den första underrubriken du skapat och dessa "armar"), memora och blunda igen. Kanske kan du se mindmapen framför dig till slut, det kan jag ibland... Vilket hjälpte mig på en muntlig tentamen en gång. :D
 

Arkiv