Till avdelningschefer/rekryterare/personal

Nu kanske det låter lite präktigt att adressera avdelningschefer o dyl direkt i en blogg som följer en ssk-student, oddsen är ju inte på min sida att det faktiskt finns någon berörd som läser denna. Däremot kanske oddsen är på min sida att någon personal eller kanske en framtida chef läser detta inlägg.
 
Inlägget är tänkt att beröra ssk-bristen i Sverige (eller ja, det är ju de facto ingen brist sett till antalet som utbildar sig) och svårigheterna att rekrytera. Saker som lön, arbetstider, tid för återhämtning, kompetensutveckling och dylikt tänker jag inte diskutera eftersom alla egentligen vet vad som behövs göra kring detta. Jag tror inte att man som avdelningschef inte håller med om dessa saker heller, men även de har ju en chef och den har en ledning som kräver saker. Jag tänkte att inlägget snarare skulle handla om hur man når ut till studenter och profilierar sig, iallafall till såna som mig. Syns man inte - finns man inte.
 
  • Sociala medier: Se för guds skull att sjukhuset/regionen/landstinget finns på sociala medier, och ffa Facebook. Ni anar inte vilken möjlighet sociala medier innebär, vilken gratis-reklam det innebär men framförallt hur ni kan nå ut till allmänheten. Nu är jag kanske lite färgad av Region Halland som är väldigt aktiv på facebook, men jag uppskattar verkligen möjligheten att komma nära verksamheten. Informationen som kommer ut är b.la. information om besöksförbud av diverse anledningar, rekryteringar, temadagar etc.etc. Nu i juletider så återfinns en julkalender där olika delar av sjukhuset beskrivs. 
  • Avdelningsinformation: Som student förstår ni nog inte, eller så är det bara jag som är så intresserad, hur värdefullt det är med information om avdelningen som även är lättillgänglig. När jag söker framtida arbetsplatser så går jag in på regionen/landstingens hemsidor och letar mig fram till olika avdelningar. Vissa har egna flikar för patienter, men även för framtida personal. Här förklaras allt från rutiner till arbetsmodeller, inte ingående givetvis, samt vad man kan arbeta med.  En del har en kort intervju med medarbetare som ger matnyttig information. Andra avdelningar/sjukhus/landsting har en länk till 1177 som extremt kortfattat beskriver avdelningen och då främst till patienter. 
    Överväg att göra en film som visar avdelningen där någon berättar om olika intressanta delar, eller ja gör en sån musikvideo som är populärt (faller mig inte i smaken, men kul grej). 
  • Spontanansökningar: Detta är mest irriterande, man måste gå omvägar för att ens veta vem man ska kontakta för att skicka in ansökningar. Visst, chefen kanske inte vill skylta med telefonnr och mail direkt på sidan. Men gör ett formulär som går direkt till den då, ev där man bara kan lägga upp personligt brev och CV. Nu har vissa spontanansökningar som går till en central del som tydigen ska sköta det, de gånger det ens finns såna dvs. 
  • Profiliera er: Vårdförbundet kommer alltid till skolorna och delar ut material i början av ens utbildning. Varför inte ha en broschyr om just din avdelning? Bjud studenterna på kaffe, ge dem en shoppingbag med avdelningsspecialitetens namn på.. Vad vet jag, bara ni visar att ni finns. Sjukhuset kanske borde ge ut ett kompendium där varje avdelning får 2 sidor att beskriva arbetsmodeller och inriktningar, som sedan ges till alla t1or?
 
Jag har såklart absolut ingen aning om hur mycket av dessa som kan åstadkommas utifrån budget, tid, ledningsbeslut och liknande. 
 
 

Arkiv