#1 - - Anonym:

Hur många timmar lägger du på plugg innan en tenta =)

Svar: 40 sekunder sedan
Oj, det var en svår fråga. Det är väldigt beroende på vilken kurs det är. För att besvara den så måste jag nästan fråga om du menar tentaplugg i den bemärkelsen att jag sitter och pluggar specifikt för just den tentan, eller menar du hur jag lägger upp studierna för hela kursen?
Men jag skulle nog säga att jag sitter åtskilliga timmar och försöker förstå kursen, hur tentan är uppbyggd och kursmålen. Känner jag att jag har en fallenhet för just det ämnet kommer jag troligtvis inte sitta så mycket med detta, som t.ex. läkemedelsberäkning där jag har koll på räkneprinciper och liknande. Då jag läste fel på 2 frågor på den tentan och därmed fick ett U så satte jag mig ner och försökte hitta ett system som minimerade risken att jag läste fel, och det har jag väl suttit några timmar med.

När det gällde exempelvis patofysiologi pluggade jag i princip dagligen.
Så mitt svar på frågan är; det varierar beroende på kurs. Men tänk såhär: du pluggar främst för ditt framtida yrke, inte för att klara tentan. =)
blivandeanessk.blogg.se

#2 - - Anna:

Hej hittade din trevliga blogg. Jag har en fråga, jag sitter nu med litteraturlistan...och ska börja plugga till Ssk i januari i Halmstad och undrar ska jag beställa alla böckerna ? Har du något tips?

Svar: Hej,
Vad kul att du ska börja i Halmstad. Du har valt en bra inriktning. =)
Jag kollade precis på kursplanen också och kan se att det är samma böcker som vi skulle ha. Jag kan inte svara hur det är upplagt för er, kanske är det ändrat, men jag kan ge lite tips angående litteraturen som jag har uppfattat det:
*Medicinsk teknik: Jag köpte den, men sålde den lika snabbt igen. Den är helt okej om man nu har köpt den, men faktum är att alla moment som finns med där finns redan på Vardhandboken.se, och den uppdateras med jämna mellanrum också.
* Omvårdnadens grunder: Här är det lite upp till hur du hade tänkt arbeta. Högskolebiblioteket har i princip alltid en kursbok och ett referensex (som inte får lånas ut) för alla kurser. OM jag minns rätt så användes inte omvårdnadens grunder sådär supermycket, visst den la grunden till kursen. Men jag tror att man skulle klarat sig att läsa de kapitel som behövs genom att gå till bibblan. Böckerna återkommer dock i flera kurser, och då nästan uteslutande när man skriver arbeten och ska ha flera referenser.
Sjuksköterskans omvårdnadskunnande: Jag köpte den aldrig, men de som gjorde det och de som jämfört tycker den är riktigt bra. Den sammanfattar typ alla böcker om omvårdnadens grunder och ska tydligen vara mycket lättläst.
*Klinisk mikrobiologi: Kanske inte används så mycket i första kursen, men jag vet att jag hade den i andra kursen. Den är bra att ha genom hela utbildningen tror jag. Det är inget * så officiellt ingår den inte i andra kurser, men jag har ibland haft användning av den.
*Författningshandbok - Behöver du inte. Fattar inte att den fortfarande står med, jag har aldrig öppnat min. Det är en massa lagar som redan står på internet.
*Etikboken: Finns på biblioteket, föreslår att du läser den där. När ni har etik så är det väldigt svårt att förstå till en början. Men det seminariet handlar typ bara om att man ska tänka på de olika begreppen, och defintionen för dessa finns även på internet.

Kan ju inte svara för att det verkligen är såhär fortfarande, men så var det för snart 2 år sedan iallafall. =)

Lycka till med studierna, jag har ju skrivit sedan april förra året så du kanske hittar något matnyttigt om kurserna. ;)
blivandeanessk.blogg.se

#3 - - Anna:

Tack snälla för svaret. Det var till stor hjälp! :)

Arkiv