Extrakurser

Har nu jobbat i snart två månader och jag har verkligen börjat komma in i arbetet. Framförallt har jag börjat lita på mig själv. Samtidigt så gör man sina små missar ibland också, men huvudsaken man lär sig något av det också... För det går verkligen inte att vara förberedd på alla situationer som finns, och därför finns det alltid tid för reflektioner.
 
Sedan inskolningen blev klar 5/3 så har jag varit i mitt team 2 arbetspass... Och det är jag inte speciellt glad över. Då vårt team stänger ner över helgerna pga sjukdom och dylikt (tanken var att den skulle återgå till det normala när vi var inskolade klart, men nu verkar det bli efter påsk det sker), samtidigt som jag har haft några helgpass nu, så har jag fått gästspela i andra team. Skulle jobba onsdag-lördag förra veckan men pga sjukdom så fick jag vara i ett annat team onsdag och torsdag (och sen fortsätta på samma team fredag och lördag... Och även söndag fick jag frågan om att jobba [kvalificerad övertid förvisso, gott med cash]) samt att jag arbetade fredag-sön föregående helg också så har det alltså bara blivit 2 ynka pass i mitt team.
Skillnaden mellan mitt team och de andra två teamen är att det är mycket mer ruljans på patienterna i mitt team. Här behandlas man veckovis, och sedan blir det uppehåll i behandlingen för att sedan komma tillbaka efter 2 veckor. Det gör att man lär känna patienterna över en längre tid, men man behöver inte träffa dem varje dag i flera veckor. När det första "gänget" åker hem så kommer de patienter som haft uppehåll i sin behandling (enligt schema) tillbaka. Detta är något som passsar mig.
I de team jag varit i och gästspelat så har man fler patienter som ligger kvar och strålas, oftast multisjuka, och förutom jourfall så är det samma sak hela tiden... Det passar mig verkligen inte.. Även om jag såklart alltid ger mitt allt för alla patienter, så känner jag ju när jag kommer hem att det inte passar mig.
 
Jag tror att alla har sina områden där man presterar som allra bästa: vissa gillar att arbeta mycket med patienter under en längre tid, med den basala omvårdnaden... Och andra gillar att jobba intensivt med patienterna under en kortare tid... Dessa personer kan självklart göra ett bra jobb på andra ställen, men att göra det där lilla extra hela tiden tror jag bara man kan göra när man är på ett ställe man verkligen trivs.Så jag hoppas verkligen att jag får börja ordentligt i mitt team nu, för risken är annars att jag tappar intresset. 
 
Extrakurserna ja.. Jag känner mig nu redo att söka några extrakurser inför hösten och de jag valt är handledarutbildningen (vilket förvånansvärt få personer faktiskt har, och det kommer jag verkligen ha som löneargument), samt "Nutrition ur ett omvårdnadsperspektiv". Vi får se hur mycket jag kommer orka/hinna med.
 
Vad händer annars då?
Nu till helgen ska jag flytta till min nya lägenhet iallafall, så det har varit en hel del fixande med det. Beställt möbler och sånt, men det känns skönt att få något eget igen. Bara bott i andrahand nu sen början av februari, även om det varit en riktigt bra lägenhet. 

Arkiv