Andra veckan och tredje veckan

Det rullar på. och jag har inte riktigt haft tid eller lust att blogga. Tiden har mest gått till att lära mig allting och jag har successivt utökat mitt patientansvar till  4 patienter. Max vi har på teamet är 5 st. Mycket är sådant jag känner mig hyffsat bekväm kring, förutom att jag kollar läkemedel 40elva gånger innan jag går ut. Annars känns det bekvämt med bedömningar avseende nutrition, psykosocialt, smärta osv osv. Mest för att jag fått träna på det under alla VFUer. Det som jag inte är bekväm med är all cytostatika. Det är så nytt för mig, så det känns rätt obekvämt. Denna vecka var det väldigt cyt-intensivt, så det var bra att få träna på det. Valde att ha hand om 2 patienter där cyt skulle startas, med allt det innebär avseende premedicinering osv, men även planera hur dagen ska se ut för patienterna och hur man kan få patienten att åka hem tidigare. Varje cyt-kur innebär vissa timmar som ska utföras, och börja man på måndag så kan man backa tiden något varje dag så att patienten har möjlighet att åka hem tidigare på fredagen exempelvis. Vi har ju ett upptagsområde som sträcker sig över de fyra nordligaste länen, vilket är detsamma som halva Sverige så man vill ju underlätta för patienterna så att de kan få komma hem i normala tider.
Dessutom tillkommer en hel del administrativa uppgifter. Alla patienter som åker hem ska ju ha någon form av uppföljning, och gäller det exempelvis sarkom så är det vi som sköter all bevakning av prover. Hursomhelst så ska ju vårdcentralerna ta hand om provtagningarna under tiden, och då gäller det att se till att skicka med behandlingsmeddelanden till patienten osv osv, samt planera för en återinläggning 3-4 veckor framåt i tiden.
 
Detta är säkerligen något jag kommer komma in i allteftersom, men det är mycket att tänka på helt klart.  Jag känner dock att arbetet känns väldigt roligt, och nog tror jag att jag hamnat rätt.
Det enda jag kan tänka är dock att IVA börjat locka en del, ffa när jag stöter på akuta delar.... Men, det ligger långt fram i tiden och jag ska verkligen ge mig tid att lära mig detta.
tycker iaf att det var skönt att jag inte tog några extrakurser denna terminen eftersom det är så mycket att lära sig. Jag vill alltid bli bäst på det jag gör, och det kan jag inte bli genom att enbart läsa extrakurser. Detta halvår spenderar jag för att bli så bra och trygg sjuksköterska som möjligt. Att lära in massa nya rutiner och liknande tar tid, och det måste det få göra. Men successivt vill jag bredda mig mer och mer för att fylla ut alla kunskapsluckor som finns.
 
Annars så har jag lyckats få tag i en lägenhet, förstahandskontrakt, och inflyttning sker egentligen 1 mars men jag har dubbla hyror under mars så kommer bo kvar i min andrahandslägenhet och sen flytta i slutet av mars. Känns som att det kan bli bra detta, ffa eftersom lägenheten är relativt nybyggd (2014). 
Känns också skönt att lönen äntligen börjat rulla in. Att äntligen få slippa planera så långt framåt avseende sommarjobb, bidrag osv osv, och bara fokusera på sparande o dylikt.
#1 - - Becca:

grattis till examen och till "nya" livet! Längtar galet till jan 2019!

Arkiv