Simulering

Det händer inte så mycket i min vardag just nu måste jag säga, jag försöker mest få tiden att gå. Just nu är det iallafall högsommar ute så jag tog en promenad till vårdcentralen i stan idag eftersom jag skulle vaccinera mig, främst mot hepatit B. Är det något vaccin jag rekommenderar er att ta inför eran VFU eller när ni arbetar kliniskt så är det ju hepatit B eftersom den har en relativt hög smittorisk (upp till 30 %) om man råkar sticka sig på en nål efter man stuckit en patient som har denna sjukdom. För de allra flesta så läker den ut, utan komplikationer, men för en del blir den ändock kronisk. 
Smidigast är att ta Twinrix så får du både skydd mott hepatit A (30 år) och hepatit B (livslångt) efter 3 doser.
 
Nåja, idag var det simuleringsövning 2 av 3. Den föregående hade vi höstas under VFUn och det är ett bra sätt att få träna på akuta situationer. Nästa simulering blir nästa termin och den kommer vara i det nya KTC som håller på byggas, vilket ska bli intressant att få spana in.
 
Framöver är det en föreläsning om akutsjukvård och äldre, psykisk ohälsa, ett seminarium på måndag (patientcase), Barn-HLR på onsdag och veckan efteråt är det en föreläsning angående organdonation och sånt, sen slutar vi med tentan 2/6.
 
Förhoppningsvis får vi snart veta våra platser inför VFUerna som börjar direkt efter sommarlovet. 

Arkiv