Barn-HLR

Var igår en sväng på vårdcentralen för att kolla upp, vad jag trodde var, ett födelsemärkte som jag tyckte såg ut som att den ändrat form. De flesta känner nog till Malignt Melanom och att man borde kolla upp alla födelsemärken, leverfläckar, om man är orolig. Detta gjorde jag, men det tog 10 sekunder (och 300 kronor) för läkaren att konstatera att det där inte ens var ett födelsemärke, haha. Tydligen var det nån form av ärrvävnad, troligtvis efter ett bett från något djur som sedan kroppen reagerat på. Har dock haft detta länge så trodde först att det var ett födelsemärke. Nåja, då slipper jag bry mig om den. Jag tycker det är bättre att man kollar upp det som man är orolig över, better safe than sorry när det kommer till det här.
Använd solskydd, minst 30. Finns ingen anledning att gå under SPF 30 faktiskt. En annan sak som kan vara viktigt att nämna är att många som sagt säkert känner till MM, men inte så många som vet om skivepitelcancer. MM kan man utveckla om man bränner sig, dvs blir röd, av solen flertalet gånger. När det gäller skivepitelcancer så är det den sammanlagda exponeringen för solens UV-strålar under en livstid som orsakar det, dvs oavsett om du bränner dig eller inte. Denna ökar nästan mer än MM och manifesterar sig vanligen i medelåldern. Så, skydda er.
 
Imorgon är det S-HLR Barn som står på agendan och till detta skulle en webbutbildning göras före. Passade då på att göra bort webbutbildningar som ska göras inför arbetet på akuten eftersom det ingår både S-HLR och Barn-HLR när jag börjar. Så det blir två tillfällen med HLR... Men det är alltid bra att öva.

Arkiv