Semester?

Så har vi nu snart avklarat tre veckor på uppsatskursen och det rullar på. Har skrivit artikelöversikter och kvalitetsgranskat alla artiklar nu, men vi har funderat på att bredda området till att även innefatta sjukhusmiljö. Detta genererar ungefär 4-5 artiklar till, så vi får fortsätta granska några till artiklar. Idag är vi hemma och läser igenom de utskrivna artiklarna och försöker få ett sammanhang i dessa samt försöka hitta likheter.
 
Kärnan till detta inlägg, och därav rubriken, är att det verkar vara stora "semesterkursen" för folk i klassen. Detta är den i särklass mest utmanande och tidskrävande kursen på hela utbildningen (iaf i min mening eftersom vi i princip sitte 8-15 varje dag mån-fre). Då får folk för sig att åka på veckosemstrar (fjällen är tydligen populärt, men även utomlandsresor) och lämnar kvar sina skrivkollegor hemma. Nu är det ju inte min sak att bedöma hur deras arbete påverkas, och förhoppningsvis har de löst situation med sin/sina skrivkompisar (fick bland annat en kommentar "ja, vad ska man göra med någon som helt plötsligt åker utomlands?"). Men jag kan tycka det är anmärkningsvärt att i just denna kursen planera in resor och liknande, för det har funnits bra mycket mindre krävande kurser (den innan denna) som man kunnat åka iväg på. 
En kommentar jag hörde var att "man måste få lite semester", ja kanske det. Men vi studerar ändå på 100 %, något som många verkar glömma bort ibland. Ungefär som när jag föreslog att vi skulle ha 100 % praktik (och inte 75 % praktik och 25 % teoretiskt arbete), då fick jag kommentaren "men det har vi ju inte tid med".
 
Å andra sidan så kanske jag hade gjort samma sak om jag haft någon resa inplanerad, och det var något viktigt (typ födelsedagar eller liknande). Men jag tycker man måste ha lite framförhållning när man planerar resor, även om det kanske kan vara svårt att passa in med andra kompisar etc etc. Äh, jag vet inte vad jag menar egentligen. 
Slutklämmen får nog bli att detta inte är den bästa kursen att sticka iväg på semester... Det och att jag kanske bara ville raljera lite. :D
 
#1 - - Alice Nerén:

Måste ju vara sjukt irriterande för gruppmedlemmarna om någon reser iväg! Jag är överlag mest fascinerad över hur folk ens har råd att dra en vecka till alperna och ibland hör man kursare som "behöver vara lediga och inte känner för att jobba så mycket i sommar". Hur har folk råd??! Visst, man är inte urfattig som student men studiemedel är ju lånade pengar och då känns det ju konstigt att bränna dem på resor när man skulle kunnat spara och dra på sig mindre studieskulder. ..eller så är det kanske bara jag som är avundsjuk! ;D

Svar: Ja, jag kan tänka mig det också. Det gäller verkligen att ha bra kommunikation med gruppen eller sin skrivkompis. Det har märkts de gånger den har varit dålig.
Undrar också hur folk har råd ibland, men det är klart att om man kommer från gymnasiet eller har pengar sparade så har man inte hunnit samla på sig så mycket utgifter.
Nog tycker jag att man kan få unna sig en resa nån gång ibland, även under terminerna. Men ofta är det samma personer som åker iväg. :P
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv