Tomt på inlägg

Som jag skrivit tidigare så kommer bloggen ligga i dvala under sommaren, men tänkte att jag tittar in och skriver hej iallalfall. 

Jobbar på för tillfället på akuten och trivs rätt bra, även om det blivit många pass och ffa nattpass så hade gärna önskat lite mer ledigt. Jobbar cirka en månad till och sen bär det av upp till Umeå för att besöka några avdelningar. Hoppas jag får positiva  intryck som jag kan spåna vidare på till vintern. 

#1 - - amanda:

Hej!
Jag hamnade in här av slump när jag googlade efter inspirerade sjuksköterskestudent-bloggar (fruktansvärt långt ord). Har äntligen kommit in på ssk-utbildningen efter flera år av funderingar kring livet. Ser framemot att börja läsa igen och att få plugga något jag verkligen vill men inte riktigt vågat ta tag i. Andra drömmar som behövde utlopp först. Men nu så! Så om tre veckor börjar jag min första termin! Är 27 i år så har hunnit med en del, men det tycker jag bara är bra.

Har du något tips för första terminen? Vet att alla högskolor är olika men ibland när man är nervös kan det vara skönt att bara få några lugnade ord.

Tack för en intressant blogg, älskar sammanfattningarna av terminerna! Så mycket att se framemot och så mycket ångest man lär ha mellan varven. Men jag tror det blir bra ändå, det känns så rätt det här. :)
Vänligen,
Amanda

Svar: Hej,

Vad kul att du hittat hit, hoppas du får nytta av bloggen under din studietid. Sant är ju att det kan skilja sig åt mellan lärosätena, men i det stora hela är det ungefär samma krav och framförallt samma nervositet. :-)

Du verkar befinna dig i samma sits som mig när jag började. Var också 27 och hade gjort lite annat "livsutvecklande" innan jag äntligen tog steget. Precis som du säger så är det en fördel att ha varit ute och sett saker, skaffat sig livserfarenhet liksom.

Jag förstår att det känns nervöst, och det kommer säkert inte kännas sådär superbra förrän du gjort bort första praktiken. Så var det för mig, först då kände jag att jag valt rätt. Men första terminen brukar i regel vara lite lugnare så man kan få chans att komma in i utbildningen. Men ta det bara lugnt, alla i klassen kommer vara minst lika nervös som dig. Ta tillfället i akt att utnyttja det för att lära känna de andra.

Ett allmänt tips är att inte bara plugga för pluggandets skull (dvs inför tentor och sånt), utan ta dig tid att lära dig varför något är på det sättet. Alltid frågan "varför", då lär man sig för framtiden och inte bara för stunden. :-)


Lycka till med studietiden, du har tre grymt intressanta år framför dig. ;-)
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv