Vaccination, samt lämna blod

Var idag och lämnade blod för andra gången. Känns bra att kunna ge tillbaka nånting, speciellt med tanke på hur mycket blod jag använde när jag gjorde min praktik på avdelning 83. Kändes ibland inte som att jag gjorde nånting annat än att koppla blod till höger och vänster.
 
Bokade även in en tid för vaccination mot hepatit B (inför arbetet på akuten), dock verkade capio ha relativt dåligt med tider som passade. HIttade dock en tid i slutet av maj. Det jag funderade över var att de nämnde "Twinrix", vilket är ett kombinationspreparat för hepatit A och B. Jag var mest intresserad av B, men efter jag tänkte efter så är det lika bra att ta båda om jag ändå ska ut å resa i framtiden. Det är tyvärr en rätt saftig kostnad, 3 gånger á 600 kr. Så 1800 kr under ett år, men det får det vara värt. Vill inte utsätta mig för risken att få hepatit B av en stickskada, vilket hände förra året. Inte att jag fick hepatit, men att jag stack mig. Risken att få hepatit B vid en stickskada är 30 % (i jämförelse med hepatit C, 3% och HIV 0,3 %) och riskerna med hepatit B är att den blir kronisk. Även om det inte är vanligt.
 
Denna vecka handlar bara om opponering och respondering och vi är helt inne i det arbetet vi ska läsa tills på onsdag. Har hittat en rad frågor att använda oss av och har även sammanfattat arbetet, äntligen börjar vi se slutet på kursen.
På fredag ska vi ut ett gäng i klassen och käka och ha trevligt, blir bra det. Nästa vecka startar sista kursen, Omvårdnad vid komplexa situationer.
#1 - - Johanna:

Egentligen tycker jag skolan borde stå för detta då det är en risk man utsätter sig för under studieperioden. Min arbetsplats stod för mitt Twinrix men det är ju tyvärr långt ifrån alla som gör det :/

Svar: Verkligen, men tyvärr skiljer sig det åt. :/
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv