Hur pluggar man egentligen?

Efter en mycket trevlig kväll igår med ett gäng från klassen så mådde man ju som man förtjänade idag. Tog en promenad till Maxi vid 20-tiden och då passerar jag högskolan och högskolebibblan på vägen och då slog det mig att det kändes väldigt konstigt nu. I tio veckors tid har jag levt med det här arbetet, eller snarare 15 veckor eftersom den föregående kursen ändå berörde uppsatsen på något sätt, dag och natt. De första 5 veckorna träffades vi i princip varje vardag mellan 8-15 och på kvällarna satt jag och utförde sökningar eller läste artiklar. Dessutom tillkom kontinuerliga messenger-kontakter när vi inte var på plats. Så på något sätt så var det skönt att ha en sån struktur, men nu är den borta. Vi har ju blivit bättre och bättre på det här med att skriva akademiskt, läsa vetenskapliga artiklar, kritiskt granska etc etc samtidigt som man ska försöka väva ihop allting på ett snyggt och logiskt sätt. Jag har nog inte hunnit smälta allting än heller faktiskt, för arbetet är ju trots allt inte klart på riktigt. Även om det är godkänt i praktiken så är det först när vi fått det sista godkännandet från vår examinator som vi kan avsluta detta. Har idag suttit och ändrat på småsaker som examinatorn tyckte vi skulle fundera över, men på tisdag sätter vi oss och skriver till det avsnittet som vi hade som "krav" att lägga till. Därefter skickar vi in det igen för att få de slutliga godkännandet och först då kan man nog släppa detta på riktigt.
 
Terminen stannar ju dock inte av bara för att vi ska ha tid att ändra i arbetet. På onsdag börjar sista kursen för terminen, Omvårdnad vid komplexa situationer, och jag ser verkligen fram emot den. Det enda som känns lite skrämmande är att det var så längesen vi läste någon medicinsk eller omvårdnadskurs (termin 3) och lika länge sen vi hade en tenta (förutom läkemedelstentan i t4). Det känns ju som att man glömt bort hur pluggandet går till inför dessa kurser. Svårt att föreställa sig att man nu bara behöver läsa i kurslitteratur och skriva sammanfattningar, att få lära sig något konkret för omvårdnad igen. Nåja, jag vet vilka metoder jag brukar använda för att lära in mig saker och ting så det borde inte vara några svårigheter.
Skriver mer om kursens upplägg vid ett senare tillfälle.

Arkiv