T1a

Under den här praktikperioden är det tänkt att vi ska ha en termin 1-student med oss en dag, vilket ingår i lärandemålet. Kommer ihåg själv när man skulle iväg på den dagen, även om jag teoretisk hade lite koll på hur det fungerade i vården så var ju väldigt mycket nytt också. Jag minns särskilt väl att jag tyckte att t4an hade väldigt mycket kunskap, och kunde väl inte se att man skulle kunna så mycket när man själv var där. Nu är vi där, och jag vet fortfarande inte om man har samma kunskap som man upplevde t4an hade då. Men det är har nog mer att göra med att man alltid jämför sig med nästa steg, och man måste ju komma ihåg att t1 handlade om väldigt grundläggande vård.
 
Tycker iallafall att det ska bli kul att planera en dag och se till att det blir så bra som möjligt. Vet själv hur viktigt det är med ett gott bemötande, och ibland känns det som att det är A och O för en persons framtid. Att t1an ska ha ett bra mottagande och känna att det är lärorikt, samt ge mersmak för yrket, får väl nästan anses vara obligatoriskt för planen. Sen är det ju alltid så att det teorin och praktiken går hand i hand, men man kan ju sträva efter det.
 
Nästa vecka blir en kortvecka, har vfu tisdag-onsdag-torsdag. På tisdag är det även möte kring hur nya ssk-programmet ska se ut. Har fått se ett utkast och jag tycker det verkar intressant, även om det behövs redas ut vad allting är så. Förhoppningsvis får vi lite mer klarhet i vad de olika kurserna innebär rent konkret, och vi ska ju även ge våra åsikter om vad man kan göra annorlunda och sånt.
Jag kan iaf säga att hela programmet kommer genomgå en förändring, framförallt handlar det om VFU-perioderna.
#1 - - Blivandessk.blogg.se:

Så kul att läsa att du fortfarande kommer ihåg mig! Det jag kommer ihåg var att just den dagen du gick med mig var särskilt rörig och jag trodde inte att du fick så gott intryck, tydligen går våra upplevelser isär haha. Och förmodligen kommer din och din T1:as upplevelser gå isär för jag är helt övertygad om att hen kommer få samma intryck av dig som du fick av mig. Jag kan lova att du har minst lika mycket kunskap nu som jag hade då. Ta det bara lugnt och var ödmjuk och trevlig så kommer du långt :)

Svar: Inte tyckte jag det var särskilt rörigt, var alldeles lagom. Men återigen, precis som jag skrev i texten, så handlar det om att man alltid jämför sig med snäppet över och ser inte vad man kan.Att handleda studenter i framtiden tycker jag verkar vara intressant, så det blir ett ypperligt tillfälle att få känna på hur det är redan nu. =)
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv