Framtidens vårdavdelning?

Imorgon är tredje veckan avklarad för mig på praktiken. Sitter just nu i ett stekande Halmstad och skriver, värmen är olidlig måste jag säga. Men nu ska det bli lite svalare.
Praktiken går bra och nu börjar jag känna att jag får mer och mer koll på saker och ting, främst så börjar jag kunna komma ihåg patienterna och diverse olika tillstånd. Vissa saker jag får rätta är sådant som kommer från mer rutin och sånt, men det är på rätt väg iaf.
 
Avd 83 ingår i kirurgikliniken och innefattar även avd 72, och där saknades det folk imorgon så jag och min handledare får vara där imorgon. Där har man infört något som kallas framtidens vårdavdelning och utifrån vad jag förstått så tycker jag inte det låter imponerande. Förvisso är grundidén helt ok, rätt person ska göra rätt saker. För sjuksköterskornas del innebär det att en ssk är rondansvarig (för alla patienter) och den andra är läkemedelsansvarig. Den läkemedelsansvarige står alltså och delar mediciner och går sedan ut med det, samtidigt som en samlar info om patienterna och rondar dem. Jag tycker det låter vanskligt att dela läkemedel utan att ha träffat patienten, och inte veta vad som sagts på ronden. Vissa läkemedel avvaktar man ju med pga antingen patientens allmäntillstånd, eller så vill man kolla upp den på ronden innan man ger den. Denna möjlighet finns inte längre, och på samma sätt finns itne möjligheten att svara särskilt mycket på patientens frågor när man går in till denne eftersom det är den rondansvarige som i första hand vet.
Det krävs även att läkemedelsansvarige nekar patienten all form av hjälp eftersom denne har fullt uppn med att dela läkemedel till 12 patienter.
Rondansvarig ssk måste vara en bra ledare eftersom arbetet efter ronden ska fördelas ut till alla inblandade.
 
Nej, jag vet inte vad jag ska tycka om detta system. Jag vill ha överblick på alla aspekter när jag arbetar iallafall. Imorgon kommer vi nog mest troligt vara läkemedelsansvariga, så ur ett rent studerandeperspektiv så är det lärorikt för mig att en dag bara hålla på med just läkemedel... Men att arbeta så.. Njae.
 
Återkommer med åsikter om systemet efter morgondagen.
#1 - - Blivandessk.blogg.se:

Blir spännande att läsa dina åsikter om detta. Har förstått att man gör så här på majoriteten av sjukhusen i norge. Man har även detta system inom psykiatrin i halmstad och det funkade bra där iaf :)

Arkiv