Femte veckan

Precis kommit in på min 5 vecka på praktiken. Tiden går väldigt fort, men roligt är det iallafall. Har verkligen fått träna upp det här med att vara sjuksköterska. Lär mig något varje dag och nu har jag börjat ha 3-4 patienter. Förvisso kan det vara lite stressande när man har några patienter och det blir mycket med en av dessa, dokumentation och sådant hamnar i skymundan och man får sammanfatta det senare. Har dock verkligen fått träna upp minnet och jag blir faktiskt förvånad över att jag kan hålla siffror, tillstånd, ord som sagts av läkare etc etc. i huvudet tills jag ska dokumentera det.
Övar hela tiden på den kliniska blicken och sätter symtom och allmäntillstånd till patientens diagnos, men även tänka ett steg längre kring vad som kan hända med patienter (komplikationer att hålla koll på, etc etc).

Kan ju säga som så att jag nog inte borde fokusera mig på vad jag vill arbeta med i framtiden, för hittills har det inte funkat så bra. Jag var helt inne på hjärtmedicin tidigare, sen var det lite akutmottagning,, och nu är jag inne på kirurgi. Akut kirurgi får jag nog säga, för akutmänniska känner jag att jag är.
Det intressanta med kirurgi är att det finns så mycket man som ssk kan göra för patienten, och det är ofta rehydrering, smärtlindring, observationer etc etc.. Och det kan verkligen gå blixtsnabbt till att någon blir extremt dålig.
Vissa saker kan man förhindra om man upptäcker det i tidiga skeendet, exempelvis sepsis.
Inom medicin känns det mer som att man antingen är urkass, eller så är man i princip färdigbehandlad och ska bara ställa in medicinen.
Det är lite mer pyssel med kirurgipatienter. Sen säger även en del sjuksköterskor att de gillar friheten som det innebär, mycket pga att kirurgerna gillar att operera och ger mycket ansvar till ssk. Vi får se var det bär hän i framtiden.

Lite andra, tråkigare nyheter, är att en av våra lärare tyvärr avled idag efter en kort tids sjukdom. Verkligen tråkigt då hon var en, enligt mig, mycket bra lärare och jag tyckte bra om henne.

Arkiv