Inte mycket nytt

Har nog kommit in i en period där det inte händer så mycket. Jag kan tycka att denna vfu-period är 2-3 veckor för lång då jag personligen tycker jag fått ut det jag velat från den. Det känns nästan som att man bara skulle vilja få komma ut i arbetslivet med legitimationen nu, för nu är de tlite drygt att alltid ha handledaren som ska signera och kolla upp vissa saker (även om jag självklart fattar att man fortfarande har en del att lära sig). Lyckligtvis har jag en mycket bra handledare som låter mig vara så självständig som möjligt.
 
Har i helgen varit på 200-sidan (kärl/bröstcancer/hudcancer) och det var en stor skillnad mot KAVA måste jag säga. Tror inte vård av långliggare är något för mig i framtiden, men man fick ju lite annan inblick i yrket också. Jag har sedan juni månad fram till nu varit på ett ställe där man övervakar vitalparametrar och vad som kan hända i akuta situtationer. Därför var det en omställning att istället vårda patienter som egentligen bara väntar på att få åka hem. Självklart kan det ju hända akuta saker med dem också, men det är mindre vanligt. Har fått lägga om sår dock till en patient med tidigare nedsatt cirkulation i ena benet. 
Var mycket intressant att sitta och läsa på om olika förband och sen bestämma sig för vad jag ansåg vara bäst för den patienten eftersom förbandet som satt på då inte var fullgott i min mening. 
 
Lite tråkigt tycker jag att många inom ssk-yrket (eller ja, iaf med de jag arbetat med) inte aktivt vill lära sig mer, utan vandrar gärna på i gamla spår med den kunskapen (och så är det väl i många yrken). Man väljer något förband att lägga om med som man alltid valt, man tar inte tiden att verkligen tala med patienterna när det finns tid (jag fick veta väldigt mycket matnyttigt om denna patients tillstånd som var av vikt för vidare behandling.) (Nu finns ju inte alltid den tiden då många avdelningar går på knäna pga bristen, men ändå). Kanske blir man så också när man läst färdigt, men jag har alltid varit den som velat veta mer om allting så jag hoppas inte det. 
Är man väldigt påläst så kan man faktiskt hävda sig även som student, även om det i praktiken är svårare då iallafall jag inte vill vara "den där som tror han kan allt".
 
Nåja, fullspäckad vecka nu då jag har praktik ons-sön och under detta ska jag ha halvtidsbedömning (och redovisa vårdplanen) samt ha en t1-student med mig en dag.

Arkiv