Samhälls- och beteendevetenskaplig kurs som stöd för sjuksköterskefunktionen II

Ja, så heter faktiskt kursen officiellt. Rätt lång titel kan jag tycka, men det är ju innehållet som är det viktiga och inte titlarna. 
Har iallafall haft introduktion och 2 föreläsningar denna veckan, och jag kan ju säga att det är rätt svårt att greppa ämnet. Var ganska svårt att växla om från att ha läst teori inom medicin och omvårdnad hela vårterminen och sen följa upp det med VFU, för att sedan nu hoppa in på något helt annat. 
Kursen är iallafall upplagt i två delar:
 
Del 1: Är en skriftlig individuell uppgift som handlar om 9 begrepp som vi ska svara på utifrån kurslitteraturen. Satt idag och försökte greppa dessa men fick ta hjälp av läraren för att få en fingervisning vilken litteratur som första ordet fanns att läsa om. Förhoppningsvis är de andra begreppen inte lika svår att hitta. Tänkte sätta mig på biblioteket imorgon och kolla igenom de böcker jag inte köpt, hade 2 kursare som skulle komma förbi så kan vi diskutera innebörden. 
Visst, det är ju en individuell uppgift.. Men det är nog bara nyttigt att man är flera hjärnor som kan vända och vrida in oss på rätt spår. Själva uppgiften i sig kommer man ju få skriva själv och hur/vad/när jag skriver i den kommer jag göra helt själv. 
 
Del 2: Är en gruppuppgift där vi ska utgå från patientundervisning och fått ett case tilldelat. VI har även blivit tilldelad en tradition inom just pedagogiken (Humanistiska) som vi sedan ska använda för att lägga upp planen för patienten. 
 
Idag hade vi iaf pedagogik-föreläsning och jag tyckte faktiskt det var intressant. Snubblade över ett nytt begrepp också, andragogik, vilket handlar om vuxenundervisning och vad som skiljer den från undervisning för barn. Vi kommer ju i framtiden främst arbete med undervisning av vuxna så det var rätt matnyttigt.
 
Registrerade mig förövrigt som blodgivare idag och var uppe på sjukhuset för att ta lite prover och sånt. Har i flera tänkt att jag ska bli blodgivare men det har liksom inte blivit av. Bättre sent än aldrig iallafall. =)
#1 - - Emil:

Hej!!

Jag har typ 1-2 år kvar innan jag kan söka in till sjuksköterska, finns det något jag kan göra för att höja min kunskap innan jag börjar studera? Jag funderar på att köpa hem litteratur och läsa, men finns ju så otroligt mycket att läsa om. Hsr du några tips?

Svar: Hej,Jag vet inte om det finns något speciellt jag kan rekommendera faktiskt. Att bara planlöst läsa på om sjukdomar, läkemedel etc etc kan vara svårt. Och kanske inte heller så givande.Jag har alltid varit vetgirig så jag hade väl lite grundläggande koll på vissa sjukdomar, men det gick liksom ändå inte att förbereda sig på studierna. Sen är det ju så att utbildningen ska ge kunskapen som krävs, det ska inte vara så att man behöver skaffa sig kunskapen på annat håll. Fördelen med ssk-programmen är att de är pedagogiskt (nåja, för det mesta) upplagda så att man börjar grundläggande och arbetar sig uppåt genom klara mål med utbildningen, det konkretiserar kunskapen och man har chansen att sätta det i sitt rätta sammanhang.
Kanske någon litteratur som behandlar ämnet omvårdnad i första vore bra att läsa in i förväg, så man kanske får en inblick i vad det är man ger sig in i.

Litteratur för fysiologi, patofysiologi, farmakologi och omvårdnad har vi använt oss av dessa:
Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor
Medicinska sjukdomar
Kirurgiska sjukdomar
Klinisk omvårdnad del 1 och del 2
Farmakologi
Omvårdnadens grunder

Kanske finner du något i dessa. =)
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv