Inriktningar

Så, det första riktiga inlägget efter namnbytet. Som jag tog upp tidigare så är narkosinriktningen inte fullt lika framträdande för hur jag tänker inför framtiden. Som tips till er som ska börja plugga, eller för all del ni som pluggar också, så kan det vara bra att ha en dröm och inriktning redan från början. Mest för att man vet att det finns ett mål längre fram att sträva efter. Men var även öppen för andra influenser som man råkar ut för, för det kommer man göra. 
 
Efter att först ha haft VFU på en hjärtmedicinavdelning så fick jag upp mina ögon för hjärtmedicin och funderade då i banorna kring HIA och Hjärteftervård. Jag funderade lite på thorax då också men inte så framträdande. 
Så gjorde jag min andra VFU och hamnade på en akut kirurgiavdelning vilket fick mig att se kontrasterna mot medicin. Jag insåg att jag gillar akutvård av något slag, men jag såg även tjusningen med kirurgi i allmänhet. Man fick verkligen upp ögonen för vad som var kirurgi och vad som var medicin (allra främst såg jag det på akuten i somras).
Jag kommer att vara öppen för arbete på olika sorters avdelningar, och det borde man vara i min mening. Det är dumt att försöka låsa sig på något direkt, om det nu inte är så att man får ett bra erbjudande från det stället såklart.
 
Just nu har jag dock två st övergripande inriktningar, den första är nog det jag skulle vilja arbeta med i slutändan. Den andra är en uppstickare och ett område som jag tycker kan vara intressant både som nyexad, men även att arbeta med i framtiden.
 
  1. Thoraxkirurgi: Detta är förvisso ett rätt smalt område, men det finns möjlighet att arbeta med två-tre inriktningar inom samma område. Jag skulle mycket väl kunna börja på en vårdavdelning och sen välja exempelvis IVA-vidareutbildning och arbeta på ThoraxIVA. Jag ser även hä'r en möjlighet att även läsa narkosutbildningen och kunna rotera på thoraxop och iva. Jag gillar variationer och att kunna rotera mellan avdelningsjobb och ett operationsjobb känns intressant.
  2. Hematologi: Detta är ju uppstickaren, och jag har egentligen inte så insatt i verksamheten men jag tycker utifrån ´platsannonser och sjukhusens "avdelningssidor" att detta är ett intressant område. Om ni kommer ihåg så blev jag tidigare intresserad av onkologi, men då klumpade jag ihop båda dessa till just onkologi. Nu på senaste vfun fick jag lite inblick i hur en onkologisk vårdavdelning fungerade. Onkologi handlar ju mycket om kirurgi och sår av olika slag, och även om jag tyckte det var intressant så var det inte som en "detta vill jag jobba med", tyvärr. Inom hematologi har jag förstått det som att det bedrivs akut- och intensivvård eftersom dessa sjukdomar är av en sådan karaktär. Dessutom verkar man få arbeta med olika åldersspann i en större utsträckning. Hematologi är ju oftast bara en avdelning, möjligtvis har barn en egen, samtidigt som onkologiavdelningar är uppdelade.
 
Om någon av ni läsare arbetar inom följande specialiteter vore det uppskattat att höra era reflektioner ang erat yrke.
 
 
Hämtade ut läkemedelstentan i förrgår och cementerade därmed betyget. Positivt: Det var bara dessa två frågor som jag visste om som jag fick 0 poäng på.
Nu har jag skrivit upp mig på omtentan, så den 16/12 kör vi igen. 

Arkiv