Uppdatering

Ja det har gått en vecka sedan förra inlägget nu så jag har hunnit landa lite grann iallafall.
Vi kan ju börja med fredagens tenta och hemresa. Hade räknat med 40 minuter och att tentan skulle likna de gamla tentorna. Men så var det ju såklart inte. För det första så hade tentan fått 10 frågor till, sen hade det tillkommit en hel del andra frågor som exmpelvis sådant som vi inte hade på färdighetsprövningen. Sen var en hel del frågor omgjorda och gick mer djupgående. Då tentan bara hade flervalsfrågor så fungerade uteslutningsmetoden rätt bra när man var stressad, jag kunde snabbt hitta det alternativet som var käpprätt åt helvete och sen fick rätt svar den vägen. Andra var lite mer kluriga men eftersom tentan rättades rekordsnabbt så igår fick vi veta resultatet, vilket blev godkänt för min del. Kände dock under tentan att stressen ökade då jag skulle hämta ut hyrbilen och dra iväg till Landvetter, men det slutade på 50 minuter allt som allt för tentan. 
 
Sen åkte jag till landvetter och flög till Umeå. Förflöt väöldigt smidigt och jag hade möjlighet att kolla igenom tentan (eller ja, frågedelen som jag hade markerat mina svar på) lite mer djupgående på flygplatsen.
Jag fick iaf lite ledigheten men i tisdags var det introdag på akutmottagningen så vara bara att gå upp tidigt.
Mycket information. Var 2 sjuksköterskor och 6-7 undersköterskor (varav alla utom en var ssk-studenten, den sista var läkarstudent,)
 
Efter lunchen blev det traumaövning med narkossk, kirurgjour, akutssk och usk + ambulansen. Allt styrdes av en överläkare och gick till som på riktigt. Alla kunde självklart inte vara med så vi andra stod och tittade på, men man lärde sig väldigt mycket. Före dess fick vi i lugn och ro gå igenom skopbåren samt hur man utför stockvändning vid trauman.
Igår var det dags för HLR, och det blev en blandning av S-HLR och A-HLR samt Barn-HLR. Var rätt kul att vi körde två ssk och två usk så alla hade sin roll, eller ja. Vi uskor körde ju antingen inblåsningar samt utförde kompressioner och ssk skötte läkemedel. 
Idag var det KTC och vi fick träna på specifika saker som man behöver kunna på akuten snabbt:
  • Sugning av övre luftvägar och mun
  • KAD
  • Svalgtub och näskantarell
  • Syrgasbehandling när en persons allmäntillstånd sviktar
  • Venprov och blododling.
 
Imorgon är första dagen av själva inskolningen, bredvidgången, så då gäller det att försöka insupa allting. Sen kör jag så till veckan efter midsommar då det är första egna passen.

Arkiv