Nu kör vi

Efter förra veckans halvlugna introduktion så kör jag 6 dagar arbete nästa vecka, eller ja bredvidgång blir det fram till midsommar. I fredags var första dagen som jag jag gick bredvid och blev sen ledig i helgen.

Hursomhelst, jag körde dagtid i fredags och det började rätt lugnt där vi hann gå igenom en del städrutiner och sånt. Jag var stationerad på medicin-sidan så vid 9 började ambulanserna köra och det var bröstsmärtor, misstänkta stroker, dyspné, illamående som dök upp. Ganska snart började det bli ruljans på patienterna så det var bara att hänga med i svängarna. Själva rutinen när en patient kommer in har jag väl börjat lära mig, för det handlar i mångt och mycket om att jag går in och tar alla vitalparametrar och antecknar det på en akutjournal. Sen ger jag den till sjuksköterskan som går in och triagerar (så länge de inte kommer med ambulans där de redan är triagerade), utefter vilken färg patienten från enligt RETTS så ingår olika blodprover som jag sedan går in och tar. Kan ju säga att jag nog tog fler blodprover på en dag än vad jag gjorde på hela förra praktiken.
Sen går läkaren in och gör sin bedömning. Beroende på vilken färg patienten har så ingår vitalparametrar vid olika tidpunkter så det gäller att man har koll på detta, men som det var i fredags så hann jag inte med att hålla koll på om vi följde detta eller inte eftersom jag hade fullt upp att lära mig allting annat.

Det är iaf kul att arbeta när allting är nytt (akuten invigdes 2013). Bland annat har man övervakningsutrustning på alla platser (med ekg), och för patienterna finns på många platser en skärm med tv, telefon och internet som de kan fördriva tiden med.

Men nu väntar nästan konstant arbete fram till midsommar så tanken är ju att man ska bygga på allting eftersom. Hade tänkt låna en bok på universitetsbiblioteket här angående vård av akut sjuka, känns som att det inte kan vara fel att läsa på om vad man ska titta efter mer specifikt (för det är ju inte bara ett sommararbete, det handlar om liv och död).

Arkiv