Omvårdnad med inriktning mot organisation och ledarskap

Har idag varit på kursintroduktion till denna kursen och jag måste säga att jag tycker den känns väääääldigt rörig. Studiehandledningen brukar kunna vara svårläst till vissa kurser, men det brukar lösa sig när läraren förklarar allting under introduktionen. Nu var det snarare tvärtom, det blev nästan mer rörigt.
 
Jag har försökt bena ut vad det är som gäller och hittills har jag kommit fram till att det finns två st individuella uppgifter
  • Hälsoekonomi: Varje student i en grupp får tilldelad ett antal kapitel med olika inriktningar och sen ska 24  frågor besvaras på 8 A4-sidor. Dessutom ska det göras en mindmap till varje tema. Detta redovisas 4/1 på ett seminarium. Inga dokument ska lämnas in, så det vi skriver är ett manus till vad vi ska säga på seminariet. Därefter bedöms vi utifrån hur väl vi utfört seminariet.Däremot ska det ingå 20 hälsoekonomiska begrepp. Sen ingår det någon form av tester från ledarskapsboken också. Denna uppgift måste jag sätta igång med på en gång, dock har jag inte Hälsoekonomiboken. Tänkte låna den på mitt hembibliotek nästa vecka när jag är hemma.
  • Hemtentamen: Handlar i princip också om att ta ut intressanta saker ur kurslitteraturen. Vi ska besvara en hel massa frågor och infallsvinklar för varje del av vår kurslitteratur. Tips till er som börjar kursen framöver: Köp alla böcker. Hursomhelst, denna uppgift omfattar 5 A4-sidor
Parallellt med detta har vi en gruppuppgift:
  • Vi ska skriva om en organisationsteori, intervjua eller analysera en intervju med en ledare, skriva det som en rapport och sedan ska vi opponera samt respondera på vårt arbete. 
Känns mycket? Kanske inte om man har alla veckor till förfogande, men nu är det jul och jag ska bland annat hem på fredag. Vi ska träffas i gruppen imorgon men redan nu verkade vi vara ganska överens om att fokusera på de enskilda uppgifterna över jul och sen träffas vi och kör stenhårt med gruppuppgiften de sista 6-7 dagarna innan det ska lämnas in.
Jag anser att samhälls-kursen gott kunde legat över jul eftersom den innehåller mer "lättsamma" uppgifter som man kan jobba med hemifrån. Vilket läraren tydligen hade försökt få till, men det styrs på högre nivåer. 
 
Rent spontant känns det som att hela våren kommer vara en tuff tid med dessa kurser direkt efter varandra:
  1. Organisation och ledarskap (tillhör höstterminen egentligen). Slutar 13/1
  2. Vetenskaplig teori och metod II. Börjar 16/1
  3. Vetenskapligt arbete (10 veckor)
  4. Omvårdnad vid komplexa situationer (avslutar nästa termin).
Ska skriva mer om tankarna framöver kring detta.

Arkiv