Uppdatering

Har inte känt att jag haft tid, eller ork, att skriva ett inlägg förrän nu. Det har förvisso inte varit så mycket att skriva om utan jag köra en liten sammanfattning av sommaren nu. 
Vid förra inlägget så hade jag gått någon vecka på akutmottagningen och allting kändes nytt. Nu har jag varit där i 2 månader och jag kan säga att det varit grymt lärorikt, speciellt för mig som bara haft en praktikperiod inom vården. Hamnade till slut på kirurgsidan också, och där bosatte jag mig ett antal veckor kändes det som. Under den tiden fick jag lägga om sår, assistera läkaren vid suturering, gipsa, reponera axlar och armar. Kirurgsidan har även alla traumalarm och där är det en massa rutiner som ska följas. Annars är buksmärta väldigt vanligt att man stöter på på kirurgsidan, och yrsel eller dyspné det vanligaste på medicinsidan.
 
Jag har även lyckats med bedriften att sticka mig själv, så nu har jag gjort bort det förhoppningsvis. Detta hände när jag skulle dra upp urin från en kateter och då det trilskades så skulle sjuksköterskan hjälp genom att snurra på katetern varvid jag höll på att tappa greppet, flyttade sedan handen som höll katetern och i samband med det så råkade jag trycka kanylen genom baksidan av kateterslangen och in i fingret. Prover togs på patienten men det visade ingen blodsmitta. Man är mest orolig för hepatit B (som smittar vid 30 % av stickskadorna). Jag har inte vaccinerat mig mot det, men så fort jag kommer ner till Halmstad blir det vaccination. Råder även ni andra som arbetar inom vården att göra det, för man blir lite skärrad i början när man lyckas sticka sig. 
 
Jag tycker erfarenheten som uska kommer vara till nytta som sjuksköterska eftersom jag vet vad man kan förvänta sig, och vilka uppgifter som tillhör den yrkeskategorin. Sen har jag ju även känt att jag läser till sjuksköterska och att det är det jag vill arbeta med, så jag kommer inte arbeta extra som uska under stuietiden. 
 
Jag har ett antal nattpass kvar innan jag slutar den 18/8 och den 28/8 åker jag ner till Halmstad igen. Där väntar en 10 veckor lång praktik på avd 83 (KAVA & Kärlkirurgi), vilket jag ser fram emot än mer nu efter denna sommar. 
Fler inlägg kommer där jag sammanställer tankar inför kommande termin. =)

Arkiv