Återtåget.

Sådär, nu har det blivit dags att bege sig ned till Halmstad igen. Sitter just nu på tåget och har passerat Gävle. Avslutade vistelsen med en trevlig resa till Umeå från fredag till lördag. Tåget är ett bra ställe att fundera och formulera sina tankar om framtiden och så känns det även nu. 
Sommaren summeras som ett väldigt lärorikt tillfälle där jag fått en ordentlig inblick inom vården och fått arbeta "självständigt" (ingen handledare som hänger över en), jag tycker jag hittat min egen stil om hur jag vill vara som sjuksköterska men med erfarenhet och fler influenser så kommer denna stil troligtivs finslipas.
 
Kommer fram ikväll 2038 om allting går som planerat och då blir det att genast gå till maxi eftersom kylskåpet är tomt. Imorgon 1315 kör vi kursintro för VFU II. Därefter följer kursintro på avdelningen tisdag, ett pass med uska på onsdag, föreläsning och repetition på skolan på torsdag. Sen kör praktiken igång på riktigt, börjar med helgpass så första veckan blir det 7 dagar antingen skola eller praktik. Känns skönt att komma igång och jag är ju redan "inne i svängen" så att säga.
Även dags att köpa en ny cykel eftersom jag vill cykla till praktiken, och det har varit lite svårt att göra eftersom nån valde att bygga sjukhuset på Halmstads enda berg typ. Samtidigt har extraarbetet under sommaren inbringat pengar som jag nu kan lägga till buffert, men även kunna köpa det som jag kanske inte haft råd med på ett tag.
 
Kom ju även in på Hälso- och sjukvårdsrätt och har nu fått tillgång till upplägget på den. Finns två delkurser och till varje delkurs ett visst antal uppgifter (verkar vara 1 uppgift för varje vecka, men det är mer instuderingsfrågor tydligen och är till för att de ska se att man är aktiv). Därefter avslutas första delkursen med en hemtenta och den andra delkursen med någon form av litteraturstudie tydligen. Jag vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet, det återstår att se. Däremot tror jag kursen kommer vara nyttig att ha läst.
 
Under denna kurs ingår även den andra läkemedelsberäkningen som innebär att räkna med syrgas, men även frågeställningar där man ska läsa i fass-texter och sen leta upp relevant info för att lösa uppgiften. Som vanligt är det 100 % rätt som gäller och även om jag känner mig säker på formler så innebär mer text de facto en ökad risk att göra fel.

Arkiv