Mittbedömning

Idag hade jag till att börja med hand om en patient som jag fokuserade lite extra på, d.vs. skötte rondrapport till läkare, delade mediciner, följde upp verkan av dessa, frågade om allmäntillståndet och pratade allmänt med denne. Tanken under första praktiken är att du ska kunna handha och rapportera samt ronda 1-2 patienter och jag började lite lätt med en men nu framöver tänker jag ta på mig 2 st och få fokusera helt och hållet på dem.

Hade även mittbedömningen idag vilken följer AssCE-formuläret där jag som student först ska skatta mig själv enligt vissa parametrar (Otillräcklig, God eller Mycket god måluppfyllelse). Jag och handledaren låg relativt lika i en del punkter (de flesta låg kring mycket god) men vissa hade jag tydligen självskattat mig alldeles för lågt. Fick toppbetyg på handhavande av läkemedel, omvårdnadsåtgärder och samverkan. Resterande låg antingen kring den första delen av mycket god eller i slutet av god måluppfyllelse. Problemet var väl snarare att jag självskattade mig i förhållande till en färdigutbildad sjuksköterska och inte vad en T2-student förväntas kunna, så det blev väl lite felvärden från min sida.

Det gav mig en liten boost i självförtroende att handledaren tyckte att jag låg i klass med t6-studenter vid vissa moment, läkemedelskunskap och hantering var en av dessa.

Känner mig supertaggad att läsa patofysiologi nästa termin för att verkligen få knyta det jag varit med om på praktiken till teorin också och således få bättre kunskap.

Reflektionsseminarium på fredag följt av praktik fre-lör-sön-mån innan jag är inne på sista veckan. Tiden går förbaskat fort måste jag säga och det är lite tråkigt att praktiken snart är över.
#1 - - Blivandessk.blogg.se:

Vad duktig du är och kul att du trivs! Tänk på att detta är din första praktik och att du kommer ha 25v praktik till, du behöver inte kunna allt nu :D Kan du inte sammanfatta nästa vecka vad du tar med dig från denna praktik? Det är så spännande att läsa dina reflektioner om dig själv i din roll och om yrket i allmänhet? Har du på nått sätt utvecklats mer än bara rent kunskapsmässigt?
Kram!

Svar: Ja jag får verkligen hålla tillbaka för att inte överbelasta hjärnan haha. Nämen, det faller sig rätt naturligt numera att ta ett steg tillbaka och överblicka situationen, för det går inte att ta in sånt man inte har teoretiskt förankrat.
Absolut, kommer skriva en sammanfattning och utgå från mina "inför-tankar" som jag skrev innan praktiken. :D
Kul att du uppskattar mina inlägg. =)
blivandeanessk.blogg.se

Arkiv