Sammanfattning av termin 1

Sitter för tillfället på ett hotellrum i Solna eftersom jag är på väktarutbildning denna veckan. Körde hem direkt efter tentan i torsdag, vilket var en resa i sig det också. Det tog inte lika länge som när vi åkte ned i början av året, men ca 11 timmar effektiv körtid. Körde under natten och jag kan ju säga att jag känner av det i kroppen, hursomhelst fick jag några dagar hemma innan jag satte mig på flyget idag och vände tillbaka halva vägen.
 
När jag började blogga så skrev jag en sammanfattning av hur den första kursen var och lite grann hur jag tänkte angående flytten vilket finns att läsa här.
 
Human biomedicin 1

Detta är namnet på den del av ssk-programmet som Högskolan i Halmstad samlar kurserna anatomi, fysiologi, mikrobiologi, immunologi och farmakologi.
Vi började i ett rasande tempo och de första veckorna var det föreläsningar mest hela tiden, och det var nya system och fysiologiska funktioner. Som jag tidigare skrivit greppade jag detta snabbt och min personliga åsikt är att det inte varit speciellt svårt, men jag har full förståelse för de som tycker att vissa saker är svåra att greppa. Det kommer säkert komma någon kurs som jag kommer slita mig i håret över också, förhoppningsvis inte men :)
 
Våren 2014 hörde jag en siffra om att 70 % misslyckades på första tentan varvid man gjorde om hela upplägget. Jag tycker att detta upplägg var relativt bra, som tidigare nämnts så använde man sig av ett upplägg med rätt/fel-frågor sammt en beskrivande fråga för varje system. Jag hade gärna velat ha en till förklarande fråga där man kan få förklara lite mer hur man resonerar. Rätt och fel-frågor kan ibland vara öppna för en tolkning, och svaret kan faktiskt stämma om man verkligen analyserar det.
 
Vi avslutade med farmakologin och dessa föreläsningar tyckte jag var ointressanta, jag vet inte vad det var som gjorde det men läraren var kunnig och förklarade bra, men hon var sövande. Dessutom satt vi alltid i en sal med dåligt med syre så det kan ju helt klart ha spelat in.
Tentan inom farmakologin indelades i en skriftlig och en muntlig del samma dag, jag känner att det gick väldigt bra. Den skriftliga tentan tyckte jag att jag hade bra koll på alla frågor, behövde inte tänka efter vilket brukar vara ett bra tecken.
 
Jag lovar att ladda upp tentorna när jag kommer hem igen efter den här utbildningen. :D
Och slutligen till er som läser bloggen (vilka jag inte har en aning om vilka ni är faktiskt), ha en grym sommar. =)

Arkiv